naar inhoud


PRINT PAGINA
Home > OVER ECOWERF > Structuur

Structuur

EcoWerf in vogelvlucht

EcoWerf, het Intergemeentelijk milieubedrijf Oost-Brabant, is een initiatief van 27 gemeenten en de provincie Vlaams-Brabant. Zoals elke organisatie heeft ze een duidelijke structuur, met duidelijke verantwoordelijkheden.

Een overzicht van de belangrijkste beslissingsorganen en van de verschillende diensten binnen EcoWerf vind je hierna.

Organigram

Klik op de afbeelding om het organigram volledig weer te geven.

Organigram%2010032017.JPG

Naar boven

De Algemene vergadering

Het Decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking voorziet dat minstens 2 maal per jaar een Algemene vergadering wordt samengeroepen.
Een eerste maal in juni: voor de goedkeuring van de jaarrekening, de kwijting van de bestuurders en de bespreking van de activiteiten van het voorbije jaar.
En een tweede keer in december: voor de bespreking van de begroting en de te ontwikkelen activiteiten voor het komende jaar.

Bijkomend kunnen nog Buitengewone Algemene vergaderingen worden samengeroepen.

In de Algemene vergadering zetelen alle aangesloten leden plus een vertegenwoordiger van de Intergemeentelijke verenigingen Limburg.Net, IOK, Interrand en Interza. Zij keuren de jaarverslagen en rekeningen goed, benoemen de leden van de Raad van Bestuur en beslissen over wijzigingen van de statuten.

De leden:

  • 27 aangesloten gemeentebesturen
    Per vergadering dienen de gemeenten hun vertegenwoordigers aan te duiden en te mandateren. Het maximum aantal vertegenwoordigers is statutair vastgelegd in functie van het inwonersaantal en het aandeel in het kapitaal.
  • 3 vertegenwoordigers van de provincie Vlaams-Brabant
  • 1 vertegenwoordiger van de Intergemeentelijke vereniging Limburg.Net
  • 1 vertegenwoordiger van de Intergemeentelijke vereniging IOK
  • 1 vertegenwoordiger van de Intergemeentelijke vereniging Interrand
  • 1 vertegenwoordiger van de Intergemeentelijke vereniging Interza

Naar boven

De Raad van Bestuur

De 38 leden van de Raad van Bestuur keuren budgetten en nieuwe projecten goed en volgen ze nauwgezet op.
Zij zorgen ook dat op tijd nieuwe personeelsleden aan de slag gaan en zetten alle nodige stappen om de doelstellingen die door de Algemene vergadering zijn vastgelegd, te realiseren.

De leden:

  • Elke gemeente heeft 1 mandaat
  • De provincie Vlaams-Brabant heeft 3 mandaten
  • 5 leden met raadgevende stem
  • 3 deskundigen
  • 1 secretaris-directeur (met raadgevende stem)
     

De leden van de Raad van Bestuur
 

  • Voor de gemeenten:
    Begijnendijk Mevrouw Magda Van Goolen Bestuurder
    Bekkevoort De heer Benny Reviers Bestuurder
    Bertem Mevrouw Roos De Backer Bestuurder
    Bierbeek Mevrouw Brigitte Vanbeselaere Ondervoorzitter
    Boortmeerbeek De heer Michel Baert Bestuurder
    Boutersem De heer Chris Vervliet Bestuurder
    Geetbets Mevrouw Elke Allard Bestuurder
    Glabbeek De heer Kris Vanwinkelen Bestuurder
    Haacht De heer Dieter Vanbesien Bestuurder
    Herent Mevrouw Lut Rampelbergh Bestuurder
    Hoegaarden Mevrouw Marleen Lefevre Bestuurder
    Holsbeek Mevrouw Katrien Vermijlen Bestuurder
    Huldenberg Mevrouw Nicole Vanweddingen Bestuurder
    Keerbergen De heer Frank Van Nuffelen Bestuurder
    Kortenaken Mevrouw Nadine Veulemans Bestuurder
    Kortenberg   Bestuurder
    Landen De heer Marc Lecocq Bestuurder
    Leuven De heer Johan Geleyns

    Bestuurder

    Linter De heer Jonas Michiels Bestuurder
    Lubbeek Mevrouw Gilberte Muls Bestuurder
    Oud-Heverlee De heer Paul Pues Bestuurder
    Rotselaar Mevrouw Carine Goris Bestuurder
    Scherpenheuvel-Zichem Mevrouw Arlette Sannen Bestuurder
    Tielt-Winge De heer Rudi Beeken Voorzitter
    Tienen De heer Tom Roovers Bestuurder
    Tremelo De heer Theo Smets Bestuurder
    Zoutleeuw De heer Roger Mertens Bestuurder

     

  • Voor de provincie:

    De heer Stef Boogaerts Bestuurder
    De heer Marc Wynants Bestuurder
    Mevrouw Chris Kindekens Bestuurder

 

  • Leden met raadgevende stem:
    Mevrouw Hilde Heens
    Mevrouw Sandra Noé
    Mevrouw Griet Valgaeren
    De heer Herwig Pierre
    De heer Jos Vandikkelen
     

  • Deskundigen:
    De heer Mark Cardoen
    De heer Bruno Dewelde
    De heer Ignace Dewael
      
  • Secretaris:
    De heer Peter Standaert (Algemeen directeur EcoWerf)

Naar boven

Het Directiecomité

Het Directiecomité telt 7 leden die ervoor zorgen dat EcoWerf op een vlotte en verantwoorde wijze haar opdrachten kan uitvoeren. Zij zijn verantwoordelijk voor het dagelijkse reilen en zeilen van uw intergemeentelijk milieubedrijf.

Op 16 december 2015 keurde de Raad van Bestuur een bestuurswissel in het Directiecomité goed. Voor de komende 3 jaren zijn de bestuursleden:

  • De heer Rudi Beeken (Tielt-Winge) - voorzitter
  • Mevrouw Brigitte Vanbeselaere (Bierbeek) - ondervoorzitter
  • De heer Michel Baert (Boortmeerbeek)
  • De heer Mark Cardoen (Bierbeek)
  • De heer Johan Geleyns (Leuven)
  • De heer Stef Boogaerts (Provincie Vlaams-Brabant)
  • De heer Peter Standaert - algemeen directeur en secretaris

De bestuurders die onze 27 gemeentevennoten vertegenwoordigen in onze Raad van Bestuur ontvangen voor hun bijdrage een bruto-vergoeding van 193 euro per vergadering. In 2016 kwamen ze 9 keer samen. De 6 directieleden die instaan voor het dagelijks bestuur van onze intercommunale ontvangen een bruto-vergoeding van 193 euro per vergadering, ze komen tweewekelijks samen. De actieve bijdrage van onze bestuurders en directieleden en hun feedback vanuit de gemeentelijke context en hun directe contacten met de bevolking maken het ons mogelijk om onze dienstverlening en werking continu te verbeteren.

Naar boven

Laatste aanpassing: 05/10/2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volg EcoWerf op Facebook 

Facebook

Mijn afval is blijven staan. Wat nu?
Afval niet opgehaald

Afvalrekening opvolgen?
Mijn EcoWerf
Mijn EcoWerf

Sorteerwijzer

Raadpleeg de sorteerwijzer
Tip: bekijk ook de FAQ's over de roze zak